måndag 29 oktober 2012

X-uppg LAU 325

Nu var det dags igen, X-uppg. Planen var att bli klar innan novemberlovet, men ack det gick inte så bra, ska börja idag.

Har äntligen blivit godkänd på min praktik, men vad hon (vfu-ledaren) ska vara orolig för mig. Planera, planera m.m. det är viktigt tycker hon, självklart säger jag, men va fan jag har ju 4 barn och familj, det är väl klart att man ska planera, men kanske inte som hon vill att man ska göra för det fungerar ju inte ändå. Jag har nu bara 3 dagar att ta igen och 3-4 utvecklingssamtal, när de nu blir av. Tycker att jag har varit på så många utvecklingssamtal under mina dagar, men varför inte några till.

Lilla valpen växer och växer, hon är snart 9 månader. Hon har inte tuggat i sig så mycket sista tiden, förutom min planeringspärm, så tänk på när du som lärare får en förklaring av eleven att hunden har ätit upp min läxa, tro på eleven för det händer faktiskt.

Högstadiet är spännande, var på möte med föräldrar och rektor i ena sonens skolan, hjälp vad är det för lärare som finns, hot, kränkningar, för svåra prov m.m. Ena föräldern berättade att det var 3 elever som klarade E nivån på matteprovet, resten fick underkänt eller kompletteringar, det är 23 elever i klassen. Jag förstår ingenting. Har även lämnat in en anmälan till skolinspektionen, pga av sonens åtgärdsprogram och särskilt stöd, jag kände bara att nu får det vara nog. Omdömen i 8:an ex. Har rester kvar sen i sjuan i fysik. Matte F har fått 6 matteböcker som han ska klara att göra tills han går ur nian han har klarat halva första boken ( oj har det gått 1 läsår och en halvtermin och gjort en halv bok, hur ska han hinna göra resten, rätt stöd?)

Ett tips till alla lärare Planera för individers lärande, inte för klassers görande (STEPS). 
Jag hittade en sida som heter steps det finns mycket intressant läsning och tips och ideer finns på facebook.
STEPS, Strategiskt Entreprenörskap i Skolan. Nä, nog tjatat om detta dags att göra något vettigt, börja plugga, ha en trevlig regnig och underbart blåsig dag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar