lördag 24 april 2010
Förtroendet för skolan finns inte längre
Igår var en riktig skit dag. Dagen började med ett möte på min äldsta sons skola. Jag har ett ganska litet förtroende för skolan, men efter detta möte så har jag inget förtroende kvar. Jag tycker det finns mycket saker som har hänt som jag tycker inte stämmer, jag har kollat upp vad det står på skolverket, läroplaner mm. och mina misstankar stämmer. När man konfronterar skolan med den information som jag har hittat, så har de inte gjort några som helst fel. Min son har stora problem i matte. Han har fått ett åtgärdsprogram. I åtgärdsprogrammet så står det att han inte jobbar koncentrerat på lektionerna vilket är ett måste, han tar inget ansvar för sitt lärande och seglar gärna iväg och gör ingenting på lektionerna. Åtgärder: måste jobba koncentrerat och ta ansvar för sitt lärande. Det står inget om vad skolan ska göra för att hjälpa honom, inget om vem som ska utvärdera om hjälpen och planen (har inte lagt någon plan) de lagt för honom fungerar, inget datum för utvärdering, förutom vid nästa utvecklingssamtal ( vilket utvecklingssamtal slutar 9:an om ca 1 månad) det står inget om vilken utredning som är gjord, vilket stöd eller behov han har, bara att han inte tar ansvar och inte jobbar koncentrerat. När vi konfronterar skolan med detta om åtgärdsprogrammet, så säger rektorn att han har sagt till sina lärare att bara fokusera på barnen och inte på åtgärdsprogrammen. VA! Åtgärdsprogrammet syftar till att underlätta för elev så att han får rätt hjälp och rätt stöd vilket jag jag anser även måste underlätta för läraren. När jag säger att jag tycker att min son inte har fått rätt hjälp angående matten, så går läraren i taket och säger att han visst har fått rätt hjälp. Jag undrar hur kan man säga det om han inte når målen? Jag har inte sett något som styrker att han ens har utvecklats något sen 8: an. Men rätt hjälp har han ju fått. Vilket jävla skitsnack. Efter det konfronterar läraren mig och undrar varför han inte jobbar koncentrerat på lektionerna, Jag svarar att han förstår ju inte, han kan inte ens vad 8+8 är eller rättare sagt så tar det 10 minuter att räkna ut det. Då säger han att det inte alls är det som är problemet för han har frågat honom, svaret han får från min son är att han vet inte. Min son får uppgifter som han klarar av säger han. Hur kan han veta det när ingen utredning har gjorts och att min son inte klarar av proven eller att räkna på lektionerna. Eftersom han inte godkänner mitt svar och hans svar inte kommer fram till något, så frågar jag- vem har svaret varför han inte klarar matten. Men läraren svarar eftersom han inte har den yrkeskompetensen kan han inte svara på det. Jag undrar om man tar och gör en utredning med någon som har den kompetensen så kanske man kan få svar på det. Men det har de inte gjort eftersom min son har fått rätt hjälp. Det ända jag hörde på detta möte var bortförklaringar och att de inte jobbar på det viset i skolan, men jag undrar varför följer man inte läroplaner,skollagar, förordningar mm. Men tydligen så har de inte gjort något fel i skolan eftersom de inte jobbar så. Varför finns det skollagar, läroplaner mm om man ändå inte måste följa dem? Men sista ordet är ännu inte sagt, Jag tänker inte släppa detta förren han får den hjälp som han är berättigad till och skolan inser att man inte kan hålla på och leka med barnens rättigheter. Allt ansvar ligger inte på barnen och deras föräldrar,SKOLAN HAR ETT VÄLDIGT STORT ANSVAR SOM DE INTE TAR. Det är på tiden att de gör det nu.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar