torsdag 2 juni 2011

Jag klarade mig GODKÄND!!!!!

I tisdags var det dags att få min dom om tentan. Det gick bra, riktigt bra. Det känns helt otroligt fick rätt mycket frågor som jag skulle svara på, det gick väl så där när jag inte riktigt kan få förklarat hur jag ser på det. När läraren började prata om min text säger hon: Jag ser att du är påläst och att du har förstått kursplanens mål. Tack sa jag, men jag vet fortfarande inte riktigt vad det är jag har skrivit, exakt vad kursens mål är har jag ingen större aning om heller men tydligen har det på något sätt fastnat i min lilla hjärna. Det kändes så otroligt bra när läraren sa det, så nu har jag gått i 2 dagar och bara njutit över hur smart jag är hihi.

Igår gjorde jag min näst sista dag på praktiken, var ju sjuk 2 dagar sist. Det var en mycket givande dag. Fick lite mer kött på benen med hur jag tänker och sen satt jag och lyssnade på när pedagogerna diskuterade deras kvalitetsutvärdering om sina respektive avdelningar. En av sakerna som de diskuterade var hur de hade kommit fram till målen och då sa ena att om man exempelvis tar att man skall lära alla barnen att klippa med sax, då kan jag ju skriva att vi har klarat målen. jo, men riktigt så är det ju inte, min tanke är hur har du i din verksamhet lyckats synliggöra så att barnen blir intresserade av ditt lärandemål. Att barnen skall lära sig att klippa finns inte ens med i läroplanen. haha ett gott skratt fick jag, samtidigt som jag blir förtvivlad över detta mognadstänk, detta skall barnen kunna när de går upp i skolan, fan det är ju inte det det handlar om. Synliggör för barnen och ha ett medvetet tänk i dina aktiviteter, barnen lär av varandra och vuxna och målet handlar inte om att du har lärt dem utan det handlar om hur du har lagt upp aktiviteten för möjliggöra barnens lärande. och det är ju det en utvärdering och mål handlar om inte vad du har lärt barnen. Som vanligt blir det en massa svammel, men ibland måste man få ut sina tankar och det är ju det min blogg handlar om.
Nu skall jag ha en lång ledig helg för att på tisdag göra min sista dag på praktiken, för att senare ta ett extremt lång ledighet fram till 1 september, SOMMARLOV!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar