torsdag 9 september 2010

Alla dessa bekymmer

Jag verkligen hatar när skolan drar i gång för barnen. Papper i mängder som skall fyllas i och skickas tillbaka. Man lägger lapparna i barnens ryggsäckar. Men ändå får man hem påminnelselappar i mängder. Snälla prata med barnen och kolla i deras ryggsäckar så kanske ni slipper att skicka hem påminnelselappar. Det bästa av allt är när ena sonen kom hem idag och ville att jag skulle fylla i ett likadant papper som jag fyllde i under uppropsdagen och lämnade till läraren samma dag.
Jag hatar papper.

Följande läses på egen risk.

Minstingen är nu blöjfri. Men tyvärr så har det hänt olyckor på dagis. Idag kom han hem med blöja eftersom han hade bajsat på sig en gång under dagen. Visst det är väl inte det trevligaste, men blöja är inte det bästa sättet att lösa problemet. Fick ett samtal under dagen från ena förskoleläraren och frågade hur vi skulle lösa problemet. Det är inte så lätt för mig att säga åt dem vad de skall göra när de har hand om honom. De kom med förslaget att han skulle ha blöja framtills han hade gjort sina behov. Men snälla skall han gå med blöja hela dagen? Det är ju inte så att han har en fast rutin på när han behöver bajs. Vad är det som skiljer sig med mina barn från andras. Självklart är mina barn unika men det är även alla andras barn också. Det finns lösningar på de mesta problem, tyvärr så har jag bara erfarenheten om mina egna 4 barn. Förskolelärarna som har jobbat under många år har både mer erfarenhet om olika barn som de har haft hand om och flera års erfarenhet av yrket, de måste väl ändå kunna komma med en bättre lösning än att han ska ha blöja tills han gjort sina behov, vad är vitsen med att sluta med blöja om den ändå skall vara på? Nä, kom med bättre förslag. Ta er tid med att prata med honom, förstå honom och följ med honom på toaletten om det behövs. Ändra taktik. Skall inte påstå att det är enkelt hemma heller alla gånger och allt fungerar inte tip topp, olyckor händer även här. Men inte nog med att det händer olyckor så är han ju sen med sitt tal. Idag skulle jag träffa specialpedagogen men det blev inte av eftersom hon hade sagt fel dag till mig. De är helt hysteriska bara för att han inte följer normen med sitt tal. Men att han ligger före med andra saker det räknas inte. Inte heller att det går framåt och att han utvecklas i talet räknas inte heller, tydligen kan man bara se på en sak i sänder. Alla barn skall tydligen utvecklas exakt lika dant. Jag önskar att de kunde se helheten och inte bara fokusera på ett moment. En riktig gnäll dag men jag varnade er innan. Ha en underbar kväll, för det skall jag inte ha.

1 kommentar:

  1. Låter som att vi har liknande erfarenheter av sk "pedagoger"............

    SvaraRadera