tisdag 20 mars 2012

Processdag slutsammanfattning 20/3

Idag var det uppvisning av allas arbeten i Gestaltningens gruppen. Jag ångrar verkligen inte att jag valde gestaltning istället för B- uppsats. Vad har jag egentligen lärt mig och vad har varit bra och dåligt med kursen?

En av det viktigaste jag lärt mig om mig själv är att jag gärna provar på nya vägar och metoder, men att mina värderingar ska vara synliga. Jag jobbar fortfarande med att försöka att inte vara bitter, men samtidigt är det viktigt att se nackdelarna/brister för att vara med i utvecklingen och göra saker bättre och att självklart även se glädjen och glöden i det man gör.

Den största fördelen med kursen är att inget är rätt eller fel, vilket är svårt när det oftast är något som är rätt eller fel. Så här ska du göra för att bli godkänd i kursen, detta ska du kunna, detta ska du visa, denna kunskap ska du ha med dig m.m. Genom våran metod är det upp till observatören att se vad jag kan eller inte, men ingen kan säga vad det är som rör sig i mitt huvud eller hur min process genom livet har sett ut. En fråga som jag ställer mig: varför ska jag alltid bevisa vad jag har lärt mig? Kanske är det upp till "läraren" att se hur jag har utvecklat mina ideer och upp till läraren att bevisa vad jag har lärt mig genom lärarens sätt att förmedla kunskap! Det är svårt att skriva ner allt som sker och att förklara mina tankar. Därför är det viktigt som lärare att följa processen barn och elever gör, istället för att enbart bevisa kunskap exempelvis genom ett skriftligt prov.

Jag är mycket nöjd med det jag har skapat under dessa veckors projektarbetet. Jag har min kreativa sida som har legat gömd under många år, djupt inne i min hjärna, kvar. Tyvärr så får den inte arbeta så mycket som den hade velat och borde göra. Lugnet som infinner sig när jag målar, stressen som försvinner tills man tittar på klockan och inser att man borde åka hem och hämta barnen, fast man har så mycket tankar och ideer kvar som man vill få ner målat. Att tillsammans i gruppen diskutera sina saker och få feedback, lyssna och få nya ideer.

Processen fortsätter och var jag hamnar är det ingen som vet, inte ens jag...

1 kommentar:

  1. Hej Anette!
    Din blogg och din reflektion är mycket tilltalande och bra formulerad. Mixen mellan bild och text gör bloggen tilltalande och det uppmuntrar mig som läsare att ta del.

    Bra jobbat

    Susanne

    SvaraRadera