lördag 16 oktober 2010

Praktik

Har haft praktik hela veckan. Skulle till skolan idag men tog igen en dag i stället eftersom jag var sjuk förra veckan. Det var en riktigt lärorik dag idag. Mycket hände, "fina" kommentarer, vikarier mm. Jag känner att jag verkligen har valt rätt yrke. Barnen är helt underbara, förutom när de håller på att manipulera mig. De är riktigt duktiga på att jävlas. Det är så otroligt roligt att se hur de lyckas, och lurad blir man hela tiden utav dom. Hörde en hel del hemska saker idag. Man får sig en tanke ställare, tänk om mitt barn hör samma saker på sin förskola när det kommer in vikarier? Jag menar inte att jag på något sätt vet allt men vissa saker skall man inte säga till barnen. Lite svårt att förklara, men samtidigt är det inte lätt att komma in som vikarie och inte känna barnen.
I onsdags hade vi gympa på skolan med förskolebarnen. Jätte roligt satt och skulle observera och då går brandlarmet. Hjälp vad gör man? Det ända jag kommer på är att barnen skall ut men det är ju iskallt ute och de flesta har bara shorts och linne. Så jag säger att de skall ta på sig jackan innan de går ut. Vad dum jag kan vara, barnen måste ju ut med än gång. Tur att man inte var ensam lärare. Som tur är, så är det en övning. Alla klasser i skolan samlas på fotbollsplanen, där de har sin uppsamlingsplats. Rektorn kommer ut och berömer barnen att de är så duktiga som klarade det under 3 minuter(skolbarnen). Men jag fick en tankeställare, det var ingen som kollade att de som fanns i gympasalen hade kommit ut. Eller I lokalen bredvid. Där var det dagmammor med en massa småtingar. De kom inte ens ut, bara ena vuxna som frågade om det var ett riktigt larm eller inte. VILKEN TUR ATT DET INTE VAR ETT RIKTIGT BRANDLARM. Jag un drar vem är det som ansvarar för att rutinerna fungerar, för det gjorde det inte här, även om skolbarnen var duktiga, medans resten glömdes av.
Jag kan känna att det ofta finns mycket dåliga rutiner på de flesta arbetsplatserna, men jag tycker det är konstigt att man inte ser helheten i hela verksamheten.
Det här blev lite svammligt men vad gör det jag vet vad jag menar iallafall.
Men nu är det kudden som gäller och sen skall jag bara njuta av helgen tillsammans med min familj och vårat underbara hus som strålar av klara och halv färdiga projekt och väntar på nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar