fredag 14 januari 2011

En repris av PUCKOSJUKAN!

Tiden går fort när man har det stressigt. Vad som hänt denna vecka: logoped, praktik, seminarie, basgruppsarbete, samtal med vfu-ledaren och en massa annat. Skall göra sista praktikdagen imorgon. Det skall bli underbart skönt när den är över. Det värsta är att det är praktik igen om en månad, inte riktigt lika kul. Känns som man har mer praktik än skola, men vilket är bäst???? Har äntligen gjort en planering hoppas äntligen att de blir nöjda nu. Fattar bara inte varför jag skall göra en eftersom det blir så otroligt löjligt, har lite svårt att förklara men det skall väl lösa sig, vet fortfarande inte vad de är ute efter. Planerad pedagogisk verksamhet???? Vad fan betyder det? Jo, att du skriver ett papper innan du genomför något med barnen. Fast om du genomför exakt samma sak med barnen men inte skriver upp det innan, då är det inte planerad verksamhet. Ibland blir jag galet trött på fjant saker, det retar mig till förbannelse. jag undrar vilket är bäst planerad pedagogisk verksamhet eller pedagogisk verksamhet? Oj var det samma sak... Självklart är det bra att planera men det är inte det som är det viktigaste, det viktigaste för mig är reflektionen efteråt, sen att men har planering i arbetslaget är självklart viktigt men inte varje liten skitsak. Vad är syftet med mellan målet? Jo, att barnen skall få i sig näring. Varför då? Annars blir de hängiga. Vilka frågor skall jag ställa? Är du mätt nu? Hur smakade maten? Vill du ha lite till? Fan va idiotiskt, det är ju en självklarhet. Planerad pedagogisk verksamhet under mellanmål... Det är så jag känner det när jag fick det förklarat för mig, håll det enkelt, få en vana att planera och skriva. Men när man blir förskollärare behöver man inte skriva ner sakerna för då blir det en självklarhet, då har man tänket (svar från en förskolelärare). Va fan är det jag gett mig in på? Den där puckosjukan är så utspridd att jag tror jag har blivit smittad, vad är det för fel på dom. Planera varje liten skitsak på papper konstigt att man inte har tid med barnen och känner sig stressad och tiden inte räcker, veckoplanering helt okej men för varje liten skitsak som man genomför med barnen. Jag blir så jävla trött, och jag tänker svära för det är ända stället jag får göra det på. Jag undrar vad är egentligen planerad pedagogisk verksamhet vad betyder orden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar