fredag 4 juni 2010

Hoppsan redan fredag

veckan har gått fort. Har även varit händelserik. Har nu äntligen lämnat in hemtentan om hållbar utveckling, den har verkligen sugit kraften ur mig. Varit hos tandläkaren för att laga det sista hålet, slutnotan på detta 4000 spänn fattigare gud va kul. Har även träffat hon på kommunen som gjorde en utredning på min äldsta son och hans matte problem. Han saknar mycket av det grundläggande som man lär sig tidigt i livet. Konstigt att han har problem. Hon berättade även att han är mycket angelägen och vill kunna matte, hon säger även att han sitter och kämpar med uppgifter som han inte kan klara av på grund av att han inte kan det grundläggande. Jag funderar varför har ingen uppmärksammat detta innan, fast jag har haft hur många möten med skolan, men de har alltid handlat om att deras svårigheter beror på våran familj. Fan jag blir så jävla trött på att skolan har jagat oss och tycker vi inte tar ansvar, medans de inte tar något som helst ansvar över vad deras jobb faktiskt består av. Jag frågade om hon utrede barn bara på högstadiet. Jag får till svar att hon jobbar medbarn från förskolan och uppåt. Samtidigt klagar skolan att de inte har några resurser och att mitt barn faktiskt får personligt stöd mer än vad någon annan har fått. Men vad fan hjälper de när de inte förstår hans svårigheter. Varför har man inte tagit hjälp av matteutvecklaren tidigare, hon har en kunskap som de saknar i skolan. Men hela tiden så finns det inga resurser, skitsnack. Jag har under flera av dessa möten ifrågasatt vem som utvärderar att de får rätt hjälp. Men aldrig har jag fått något svar. Tänk om skolan hade förstått deras svårigheter så hade aldrig detta uppstått. Självklart så skulle de fortfarande ha svårigheter men det hade varit lättare. Jag känner mig så frustrerad och arg när man tänker tillbaka på på allt som har hänt under 8 år. Lösningen är ganska enkel, be om hjälp resurserna finns. De kanske inte ens behöver ett personligt stöd om läraren förstår hur man ska lägga upp undervisningen för dessa barn... Tänk hur mycket pengar skolan skulle spara in då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar