tisdag 21 februari 2012

process dag 7

Funderingen varför barn tappar gnistan i skolan fick jag ett bra svar utav Sir Ken Robinson. Det handlar och att skolan dödar kreativiteten.

Jag funderar på denna kurs vi går. Vad är rätt och vad är fel? enligt denna kurs finns det inga rätt eller fel. Vi ska använda oss av våran kreativitet. Men det är inte lätt när man aldrig annars får använda den. Det är alltid rätt eller fel, varje tenta vi har lämnat in finns det regler hur den skall utformas, där får man inte använda sin kreativitet.

När min äldsta son började i skolan och första dagen satt alla barnen i ring och läraren ville att barnen skulle berätta vad de ville lära sig i skolan. Barnen svarade - jag vill lära mig att läsa, skriva, räkna, detta svarade alla barn. När frågan kom till min son så svarade han -jag vill lära mig mer om racerbilar. En stolt mamma var jag verkligen, min son är inte som alla andra. Här hade läraren kunnat ha en mycket stor inblick i vem min son var och hur man på enklaste sätt kan lära honom att läsa, skriva och räkna. Tyvärr, så har det inte varit enkelt för honom och hans ledtrådar tog läraren inte på allvar.

Under tiden jag gick KUFA och hade Elisabet Mellgren som lärare, berättade hon mycket om nya Zeeland och hur de hade sin undervisning och verksamhet och jämförde detta med den svenska skolan. Hon berättade att i nya zeeland fick barnen läxor som en repetition på det de hade gått igenom i skolan. I sverige får barnen läxor på vad de ska gå igenom i skolan, alltså de ska lära sig själva innan läraren gör det. Detta har jag även erfarenhet från mina barns skolor. Här är det första stora felet enligt mig i den svenska skolan. Enligt läroplanen så skall varje elev utgå från sin individuella process, varför får alla barn i klassen samma läxor? fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar