måndag 20 februari 2012

Processdag 5

Jo jag har funderat rätt mycket på vår uppgift och världsmedborgare, enligt wikipedia och vad ordet betyder, vill jag inte använda ordet världsmedborgare längre utan ordet homo sapien (förnuftig/vis människa) istället. Känns som om det ordet passar bättre in på min syn av världsmedborgare. Alltså hitta ett nytt utbildningssystem för Människan. Kanske gör jag fel när jag tänker så men inget är rätt eller fel hoppas jag. Jag har funderat mycket på olika teorier som vi har gått igenom som exempelvis, variationsteorin, behavorism, utvecklingspedagogk m.m. Vad dessa har gemensamt är att hitta koden till hur barn bäst lär sig. MEen vad är egentligen rätt eller fel metod? Det finns en djungel av teorier och vad är det bästa? VAD HAR JAG FÖR SYN OCH VILKEN METOD TYCKER JAG BÄST OM?

Om jag ska välja ett synsätt passar det verkligen till alla människor på denna värld?
Kan man verkligen skapa en ny utbildningssystem för alla? Nej det går inte. Pga av att alla har vi olika kulturer, miljöer, klimat m.m. Det ända jag kan komma på som man kan ha gemensamt i hela världen är hållbar utveckling, hur vi bäst tar hand om jorden och marken där vi bor (Tellus), att alla människor har lika värden.

Min sons kommentar härom dagen att det inte är någon ide att vilja förändra skolan eftersom det ändå inte kommer att gå. Vad hände att eleverna skall kunna påverka skolan, vad står det egentligen i läroplanen och får eleverna inte reda på vad som står där? Jag pratar om Sverige med våra demokratiska rättigheter, men barnen vet inte inget. Vem är det som har makten (foucolt). Skolan, vem är den till för barnen eller lärarna. Vem är det som skall lära sig och hur ska vi lära oss? Varför tappar vissa barn gnistan av att vilja lära sig något nytt när de börjar i skolan?

lite länkar från basen 2 http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U. den svenska versionen http://www.youtube.com/watch?v=TD39_s8XbqA&feature=related
Ekonomin...
fredrik svensson rektorsakademin http://www.youtube.com/watch?v=5CYlHkuHqmw
Sir ken robinsson skolan dödar kreativiteten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar