onsdag 22 februari 2012

Process dag 8

http://www.youtube.com/watch?v=Is67YZ9ZDGE
http://www.youtube.com/watch?v=falHoOEUFz0&feature=related ca 4 min
http://www.youtube.com/watch?v=2DTUDczwtyc&feature=related fantastisk!
http://www.youtube.com/watch?v=bjgKzrkMetU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=RIva2she5HQ&feature=related
http://svtplay.se/t/102534/aktuellt
http://www.youtube.com/watch?v=r9LelXa3U_I
http://www.youtube.com/watch?v=9X0CESnGQ8U&feature=related

Dagen har gått till att leta info. Främst youtube som ni kanske ser. Blev rekomenderad att titta på gårdagens aktuellt där de tog upp skolan och John Hattie som sa att lärarna måste ha passion för sitt yrke. Sen har jag fastnat för sir Ken Robinson och hans ideer. Jag har även kollat läroplanen Lgr 11. Jag har inte analyserat läroplanen in i minsta detalj, men jag är nog ganska nöjd med hur den är utformad, nu har jag inte gått in på kunskapsmålen. Men varför är det en sådan stor skillnad mellan skolans värld och läroplanen? (min egen erfarenhet).

Undersökningen för dagen är denna, varför skall det finnas standardiserade läromål? var är lärarnas passion. Varför stänger lärarna dörren för samarbete ex coatching och lagarbete? Varför finns inte möjligheten att bli det du vill i skolan?

Jag funderar tillbaka på min högstadietid i skolan och jämför med min äldsta sons högstadietid. Vad är skillnaden? Den största skillnaden är moderna språk, Alla i högstadiet måste läsa moderna språk såsom franska, tyska, spanska (teckenspråk fanns också att välja på men det fanns ingen lärare)och engelska. När jag gick kunde man enbart välja tyska och franska som språk, men det fanns också teknik, teater, fotografering, slöjd m.m. kommer inte ihåg vilka det fanns mer. Tyvärr så hade jag en pappa som ansåg att man skall lära sig språk så det blev tyska, hur mycket tyska jag kan idag är typ inget! Jag önskar att jag var såpass stark att ingen hade kunnat ge mig ett val utan att jag själv hade fått välja, hur kul låter inte fotografering eller teknik och slöjd. Vad hände med de möjligheterna i dagens skola? Eller varför finns det inte fler valmöjligheter? Samma sak gällde när vi hade de 5 olika teman i lau 270. Jag satt och vacklade mellan att skriva uppsats och gestaltning. Även när man diskuterade sa alla att välj uppsats för det är bra tills man ska skriva
C-uppsats. Men kommer jag bli en bättre lärare för att jag väljer b-uppsats, när jag ändå kommer att göra en c-uppsats? Samtidigt gör det mig kanske inte till en bättre lärare genom att välja gestaltning!
Samtidigt ger det mig en större utmaning i vem jag är och att inte veta vad som skall hända är det bästa av allt (just nu iallafall, får se om jag känner samma sak om 2 veckor). Det som gör mig arg är att jag alltid söker bekräftelse från andra om hur mitt liv ska bli, varför gör jag det när jag ändå alltid (ofta)väljer min egna väg.

Ken R. talar om att skolan i inte har förändrats på 150 år pga av att skolan är byggd på industrisamhället. Idag är vi ett kommunikationssamhälle. Han pratar om att skolan är linjär och även industrisamhället är linjärt, samhället gör inga stora förändringar. Idag sker det förändringar varje dag och ingen vet hur det kommer se ut imorgon, se exempel som SAAB. Det sker ständigt förändringar, företag ska bli snabbare och effektivare, Samma jobb som gjordes för 10 år sen av 4 personer görs idag av 1 personer (egen erfarenhet från VOLVO, jobbade på bandet i 10 år). Även erfarenheten säger mig att jag vet inte vilka förändringar som kommer att ske, vilka äger volvo idag och vem äger volvo imorgon. Det största problemnet med industrin idag är att man inte får tänka själv, utan det är bara att rätta sig till vad företaget säger, vet inte om det är någon skillnad från förr. Man får inte jobba på ett eget effektivt sätt utan enbart efter hur det står i pappret, vare sig det är logiskt eller inte. Nog om det, jag fick nog och började att plugga...

Jag behöver få tänka själv, jag vill ha kvar min kreativitet. Jag vet att jag tappat mycket av den men jag börjar hitta tillbaka till den. Jag väljer mitt egna liv, man får även stå för konsekvenserna av det.

Härom dagen skulle jag fylla i ett papper från min äldsta sons skolan om valet de skall göra till år 2, och där jag som förälder måste fylla i och godkänna det han valt. Han fyller 18 år i juni och går gymnasiet som är frivilligt, men han får inte välja själv utan målsmans medgivande! Än en gång stoppas kreativiteten, att få fritt välja vad man vill göra under näst kommande år.

fortsättning följer, men nu är det slut svammlat för idag...

Trodde du jag!!!
Det jag kommit fram till idag är att inom industrisamhället skall du inte vara kreativ, Din hjärna skall inte tänka själv utan det finns andra som gör det för dig, nej nu är det dags för en rejäl förändring...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar