onsdag 29 februari 2012

Processdagbok 29/2

Vet inte riktigt var jag skall börja någonstans. Just nu är det ett virr varr av tankar. Uppgiften är att koppla ihop vad vi har kommit fram till, vad har vi för likheter? Svar ?????

Hur skapar man ett nytt utbildningssystem för världsmedborgaren? Funderar varför man ska göra detta då det faktiskt är helt omöjligt. Eftersom jag/vi ska bestämma över hur andra människor ska lära sig, jag har inte den kunskapen och eller erfarenheter om hur det ser ut i andra länder. Och vem säger att mina tankar stämmer in på resten av världen?
Däremot anser jag att det man kan ha gemensamt är barnkonventionen barnens rätt och hållbar utveckling som en gemensam grund i ett utbildningssystem. Men hur den ska utformas kan ingen svara på utan allt beror på hur landet/staten ser ut. Kunskap kan vara så mycket, beroende på var man bor och vill arbeta med som vuxen och vad som intresserar personen i fråga. Allt beror på var du är i dina tankar.

Om man tar Sverige som exempel så anser jag att vad som är kunskap i Norrbotten, inte är kunskap i Skåne och tvärt om, speciellt om man kollar på klimatet och naturen. Alltså meningslös kunskap/meningsfull kunskap.


Pengar, välfärd, normalt, standard, lika för alla, jämställt, kvinnor och män, olika kulturer, intelligenstest från västvärlden, kunskap, utbildning, bildning, allmän bildning, m.m. vad innebär detta egentligen? Mer ska mer ha. Alla vill ha mer, när ska man vara nöjd, när räcker det? Utvecklingen går framåt, mer kunskap, måste ha dator, ipad, senaste mobilen, fräckaste platt tv, nyaste bilen, snyggaste hemmet, utveckling ställer krav! Utbildning ställer krav. Makt, pengar, "rätt" kunskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar