onsdag 15 februari 2012

Processdagbok Dag 1

Ja, nu kommer jag under 5 veckor använda min blogg som processdagbok. Eftersom jag inte har något speciellt att skriva om ändå så har jag bestämt mig för att använda min vanliga blogg till en processdagbok. Jag har nu börjat andra delkursen av LAU270 och jag valde gestaltning. Efter att skrivit tentan i första delkursen hade jag ingen lust att skriva mer men nu ska det bli skriva av.

Dag 1. Ett samhälle söker sin berättelse. Eller rättare sagt en Värld söker sin berättelse. Projektet som vi i grupp skall göra är att hitta ett nytt utbildningssystem för världsmedborgaren. Hjälp! Vet inte hur man skall tänka.
Det jag kan komma att tänka på är enbart den svenska skolan, eftersom det är där jag har min erfarenhet. Eftersom jag är mamma till 4 barn och 3 av dem går i skolan, lågstadiet, högstadiet och en på gymnasienivå. Själv går på universitetet efter att ha jobbat i många år. I mina barns skola finns det mycket att förändra för att jag skall vara nöjd. Om inte annat så kanske det är bra att skolan/skolorna börjar följa läroplanen. När jag tänker på ett nytt utbildningssystem tänker jag mest på "vad är dåligt i skolan av de erfarenheter jag har av den, Vad skulle jag vilja förändra med mina barns skola och hur vill jag att lärarutbildningen skall se ut för att ge mig och mina barn de bästa förutsättningarna för en bra framtid.

Detta skall jag fundera på tills imorgon och jag ska se vad jag har kommit fram till. En av mina funderingar är kan man göra en gemensam skolan som passar i alla länder. Är det samma förutsättningar i hela världen, finns det någon skola som är riktigt perfekt för att passa alla barn? Och hur ser den perfekta skolan ut? Vad skall finnas i skolan så att den blir bra? Vad är det som saknas? Finns det en bra gemensam grund? ska skolan vara lika för alla? vad anser jag att bristerna ligger. Hur anser mina barn om sin skola, kan de svara på det eftersom de inte har några referensramar från något annat. Vad tycker de är bra ocgh dåligt och vad skulle de vilja förändra?
Nu får det räcka med funderingar tills imorgon och då ska vi se vad som har kommit fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar