fredag 17 februari 2012

processdagbok dag 3

Lite allmänt...
Igår blev det inte mycket att skriva om , men tankarna var där. Igår hade vi handledning och ännu mer frågor ploppade upp. Anledningen att det inte blev så mycket skriva var detta. Hade med sonen till skolan eftersom jag lovat att åka och köpa ett spel och spelbutiken ligger i Göteborg plus att det är sportlov, så han hade ju ingen lust att gå till dagis då alla andra bröder var hemma. Hade förberett mig med både dator och hörlurar så både han och de som var med inte skulle bli störda av honom. Detta gick ju bra ända tills han spillde en mugg med cola över datorn. Jo, undrar varför det inte blev så mycket skriva, ungefär 5 timmar har jag suttit och gjort rent knapparna och de var som tuggummi, jag kan tala om att det är mycket socker i cola om ingen annan visste det haha, Jag är glad att datorn fungerar iallafall. Men idag så ska det skrivas.

Processdagbok dag 3.
KL 12
Jag började dagen med att fråga de två äldsta barnen vad de skulle vilja förändra med skolan. Den ena svarade vet inte! Den andra svarade -det är ingen ide att fundera på en sådan sak eftersom det ändå aldrig kommer att hända. Där kom min första fundering. Vad är det som har hänt att man inte vill förändra världen, varför har han ingen gnista över att vilja förändra. Vad är det som har gjort honom att han tänker så? Är det jag som förälder eller är det skolan eller båda delarna?

Igår på handledningen kom min andra fundering för idag Vad är en världsmedborgare? Jag hade inte insett att det kunde betyda på så många olika sätt. En världsmedborgare det är väl alla trodde jag och jag tror att jag fortfarande skall tro på det. Men när de andra tog upp sina funderingar kände jag mig en aning naiv. Vad betyder egentligen en världsmedborgare? Kan en världsmedborgare för mig innebära att det är en person som bidrar med sin existens i världen, bra som dåligt. Ex en som sitter i fängelse som har gjort ett brott bidrar han verkligen till världen? jo hade det inte funnits några kriminella så hade det saknas massa jobb som ex polis, åklagare, fängelse personal m.m. Alltså bidrar han till att det finns jobbmöjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar