söndag 30 maj 2010

Hållbar utveckling

Jag funderar på om min hemtenta om hållbar utveckling är socialt hållbart? Varför ska det vara så svårt? Undrar även om den är ekonomiskt hållbart eller ekologiskt? Jag tror faktiskt inte det. Bara en massa svammel som man ska få ett betyg på. Så att man kan fortsätta läsa en termin till. Jag funderar över hur mycket el slöseri det är att skriva en hemtenta på datorn, el som man kunde använt till annat, snacka om slöseri att bara skriva i bloggen. Inget hållbart med det alls. Kanske socialt hållbart, för mig iallafall så att jag blir av med alla konstiga tankar som rusar runt i mitt huvud. Undrar vem som byggt min dator, undrar om de har bra arbetsförhållanden eller om de bara blir utnyttjade av nätverkskapitalism? Jag läser under min dator made in china, vad har jag gjort! köpt en dator från Kina. Jag kan ju iallafall säga att min dator inte är ekologisk, har fraktas runt halva klotet. En aning hållbart eftersom den drar mycket lite ström, jämfört med min gamla dator. Undrar bara hur mycket energi som har gått åt till att tillverka den? Ingenting är längre hållbart undrar hur mycket fossila bränslen som har gått åt till att göra min dator och sen frakten och all reklam, så att jag köpte min dator, alla mil med min bil innan jag köpte den mest prisvärda datorn. Nä, nu får det vara bra, orkar inte tänka mera på detta just nu, måste ta tag i min hemtenta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar