måndag 3 maj 2010

Att få rätt känns bra

Har idag varit på möte angående min äldsta sons skolgång. Alla mina misstankar var befogade. Pratade med chefen på stödenheten. Hon beklagade att skolan inte har skött sitt jobb. Total katastrof. Hon skulle ta upp detta med skolan och lära dem hur man skriver ett åtgärdsprogram. Hon frågade även om de hade gjort en utredning. Men det har de inte gjort. Skriver man ett åtgärdsprogram så ska man veta hur skolan ska kunna ge bästa stöd för eleven, vad dennes behov är osv, en liten lätt utredning ska göras. Eventuellt även en större om så behövs. Jag hoppas verkligen att det kommer att hända något, så att skolan blir bättre. Allt som vi tog upp på förra mötet på skolan, all kritik vi gav och som vi bara fick dåliga bortförklaringar/undanflykter och att vi hade fel, var sant - skolan har inte gjort sitt jobb. Det kändes skönt att få rätt. Hon var väldigt bra att prata med och förklarade allt precis som jag redan visste, synd att skolan inte kan ta sitt ansvar eller åtminstone erkänna att de har gjort fel.
PUCKON vad mer kan man säga. Vi får se vad som kommer att hända i framtiden. Har ju som jag har sagt innan 3 barn till som ska gå där och det bästa är att jag har mer kunskap och vet vart jag ska vända mig och jag kommer inte att vänta, minsta misstag och jag kommer att vara på med en gång för så här får det inte vara. LATMASKAR.
Sen fortsatte dagen med praktik, härligt med ungar som testar en hela tiden, blir lätt frustrerad när jag inte vet alla regler. Önskar man visste mera och kände barnen bättre. Skulle hålla i en planering men allt bara sket sig. 4 ungar som bara manipulerade mig. Men frågan är väl vad jag lärde mig av det? Att man måste känna barnen bättre, att kunna motivera dem att tänka själva och inte bara hänga på kompisen. Vad är det jag vill lära dem? Jag har absolut ingen aning. Jag behöver veta mera om deras teman, vad de håller på med just nu och kanske bygga på det lite mera. För allt blir bara konstigt, har ju inte ens koll på deras dagliga aktiviteter eftersom de ändrar och förbättrar och provar nya saker. Svårt att komma in i deras rutiner. Men allt detta har väl löst sig sista terminen hoppas jag. Men nu är det sängen så natti natti ses imorgon...

1 kommentar: