tisdag 9 mars 2010

Att planera och finna tid

Ska hålla en planering på praktiken och genomföra den. Tänkte man skulle göra lite origami. Satt i går kväll och letade på internet och hittade en jättebra sida. Som tur är så har man barn som får vara försöks kaniner. Men efter att ha kämpat med både blommor och djur, båtar och hattar så kom jag fram till att det är nog alldeles för svårt för 3-6 åringar, eftersom man inte knappt klarade av det själv och det är ju inte riktigt meningen att jag ska göra dem utan de ska ju klara av det själva med lite hjälp. Men jag hittade en vikning på en samuraj hatt som var jätte enkel att göra och så har jag blivit proffs på att vika flygplan. Efter att insett att jag var tvungen att hitta på något nytt så hittade jag en av mina favorit böcker som liten "Till vildingarnas land" tänkte läsa den och göra ett litet kollage/ landskap efter att man läst boken, det kan bli riktigt spännande. Få se om det är lika uppskattat av barnen eller om de helt flippar ut efter att ha sett alla vildingar. Letade lite information på internet om boken och hittade att den kom ut 1963 och gjorde rama skri hos föräldrar som tyckte den var hemsk och läskig med alla monster och det bästa är att det är en bok för 3-6 åringar. Mycket bilder och lite text. Man läser den på 5 minuter. Ska försöka hitta och komma på vad man kan ha för material till arbetet. Försöka komma på alla läromoment som finns med i detta. Lära sig att samarbeta, använda sin fantasi, klippa och klistra, fin motorik, färger, skillnad på vatten och hav, konstruera, att det bara är fantasin som sätter gränser vad man kan göra. Måste sätta mig och läsa mina böcker så man hittar alla olika moment som man saknar ord för.

Skulle hålla i min planering idag men fick ett magsjukt barn. Ska göra ett nytt försök imorgon jag hoppas verkligen att det går bra, man är ju inte van att planera för en grupp på 10 barn i samma ålder. Jag hoppas verkligen att de tycker det är roligt. Men det absolut svåraste är att veta hur lång tid det tar och om man hinner att bli klar.

Detta var allt för idag, jag hoppas att vi ses imorgon igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar