tisdag 2 mars 2010

Första dagen på praktiken

Gick upp 7.00 åkte hemifrån 7.35 var på praktiken 7.44 och började 7.45 alldeles lagom resväg.
Hamnade på en 3-5 årsavdelning, inga blöjbarn helt underbart. En ganska lugn avdelning med 22 barn men bara 15 var där idag, trodde inte en avdelning kunde vara så lugn men så är det bara första dagen också. Man kanske ändrar sig imorgon hahaha.
De hade ett lite annorlunda sätt att jobba efter än vad jag har varit med om, i stort sett delade de upp sig i grupper hela dagen, samlingen hade de också gruppvis, en grupp var ute på förmiddagen, den andra ute på eftermiddagen så det blev väldigt lite barn att ha koll på. Kan iallafall hälften av alla barns namn nu, inte dåligt efter första dagen hoppas man kommer ihåg det imorgon också=).
Tycker det verkar väldigt bra att dela upp dem i grupper men det blir väldigt mycket ensam arbete för förskolläraren , men en ganska lugn barngrupp. Funderar också på nackdelarna att inte lära dem att vara i en stor grupp de ska ju ändå börja i skolan och då är det inte små grupper längre. Tycker också att de är ute väldigt lite ca 1½ timme om dagen till skillnad mot minstingens dagis där de är ute före lunch efter lunch och efter mellanmålet. Men undertiden de är inne får de pyssla mycket mera. Ska bli roligt att se hur mycket man kommer att förändra sitt egna syn sett på förskolan efter den här praktiken, till det bättre eller det sämre, för och nackdelar. Få se när det har gått en vecka och se verksamheten i helhet. Kanske blir svårt på en vecka men lite ska man väl lära sig.

Har idag suttit med 5 barn och grävt stora hålor i en jätte stor snöhög hur roligt som helst.
Inser också att jag borde ta sånglektioner sjunger som en kråka. Kan inte en ända sång de sjöng idag. Kanske borde ha lärt sig iallafall 2 stycken i skolan innan praktiken.
De sjöng bockarna Bruse som jag egentligen borde kunna, har ju själv sjungit den säkert 100 gånger men inser att det är 28 år sedan sist, snacka om att tiden går.
Men en sång jag kan är imse vimse spindel, kan även rörelsena till den så jag hoppas att dom sjunger den en dag så jag kan vissa hur duktig jag är, att jag också kan själv........

Slutade vid 16.00 åkte hem och åt lite mat, sedan åkte vi till Stenungsund och shoppade lite kläder till mig. Har ju insett att jag inte har några privata kläder och sen har jag ju gått "ner" jätte mycket i vikt så inget passar längre, har knappt några byxor som jag kommer i, så från och med imorgon ska jag gå ut och gå en promenad varje dag och försöka sluta dra "plåster".
Kanske även kan komma i en bikini till sommaren (2020).

Hör av mig imorgon och berättar om min dag och ser vad jag har dragit för slutsatser då.
God natt ses imorgon............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar